Gespreksfasen

De 5 fasen in een loopbaangesprek

In de huidige basistraining voor de nieuwe Loopbaanconsulenten besteden we veel aandacht aan de 5 fasen die je in een loopbaangesprek kunt onderscheiden. Als je al langer loopbaanconsulent bent herken je ze waarschijnlijk wel en ervaar je hoe de fasen in elkaar overvloeien tijdens het gesprek. Als je samen met een nieuwe consulent werkt, helpt het als je met elkaar even stilstaat bij deze fasen. Hoe doe je bijvoorbeeld de introductie? Wie vat aan het eind het gesprek samen? Hoe zorg je dat in de afrondende fase de regie bij de klant blijft? Laat je de klant bijvoorbeeld aan het zijn conclusies en acties zelf formuleren? Als hulpmiddel kun je daarbij de loopbaan placemat gebruiken.

SamenwerkenFase 1 – De kennismaking

In dit onderdeel staat het belang van het eerste contact voorop. Hoe zorg je dat het lid dat op het loopbaangesprek komt zich meteen welkom voelt en op z’n gemak. Hier wordt de eerste veiligheid gecreëerd. Deze fase wordt ook wel het ‘contact’ genoemd.

Fase 2 – De Introductie

Jij en je mede loopbaanspreekuurhouder hebben kort de tijd om kennis te maken met de klant. Dat begint met jezelf en de FNV kort & krachtig introduceren in je eigen woorden. We merken dat niet alle leden altijd even goed door hebben dat we deze mooie dienst vanuit de FNV doen voor leden. Geheel gratis en met een warm hart. We zitten hier niet vanuit een commercieel belang, er is geen druk, de klant hoeft van ons niets. We staan na de introductie ruim driekwartier ter beschikking van de klant met een loopbaanvraag. Hieronder staan enkele ingrediënten die je kunt gebruiken voor je introductie; ook wel een pitch genoemd.

Fase 3 – Het Kaderen

het kader neerzetten en de verwachtingen managen. Dit gedeelte wordt ook wel het contract genoemd. In het contract gaat het om de gelijkwaardigheid: je vraagt de ander of hij het goed vindt dat jij de vragen stelt in het gesprek. Hier spreek je samen af hoe de rest van het gesprek gaat lopen. Je zet het speelveld uit in tijd en onderwerp. Dit is het moment om de verwachtingen te managen. Je kadert daarmee het gesprek.

Fase 4 – De Kern

Dit is de kern van het gesprek. In deze fase van het gesprek van het gesprek probeer je door middel van vragen stellen, de loopbaanvraag helder krijgen en wat iemand beweegt. Open vragen en een open houding zijn hierin cruciaal. Wees niet bang om iemand te vragen naar wat hij/zij echt leuk vindt. Als je ziet dat er ogen gaan sprankelen mag je daarop doorgaan met je vragen. Je zit vaak dan op een goed spoor. In deze fase ga je aanvankelijk breed verkennen en kom je na een enige tijd tot een moment waarop je via samenvatten tot de kern van het gesprek en de loopbaanvraag te komen. Stel samen met de klant vast of dit ook echt de kern is.

Fase 5 – De afronding

In de laatste fase van het gesprek is het belangrijk om de regie bij de spreekuurbezoeker te blijven houden. Zoals je dat ook hebt geprobeerd of gedaan tijdens de voorgaande fase. Vat het gesprek samen en vraag de klant of hij zich daarin herkent en vraag of hij/zij daarop wat wil aanvullen. Dan rest ook de vraag wat de klant meeneemt van het gesprek en wat zijn/haar eerstvolgende concrete stap of actie is. Het is belangrijk dat de klant dit zelf benoemt. Het maakt het nog sterker als de klant het opschrijft.

 

FNV Werkt